دکتر مهدی عالم رجبی

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی گوارش ( کولورکتال )

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

جراحی سرطان‌های معده و روده جراحی‌های چاقی (اسلیو؛ بای پس؛ ساسی؛ ساسج) هموروئيد

فعال در بیمارستان‌های فیروزگر؛ جم؛ امید

درمان چاقی به بهترين و راحت‌ترين شكل

درمان چاقی به بهترين و راحت‌ترين شكل

چاقي يكي از معضلات دنياي امروز است. چاقي عوارض بسياري دارد. بسياري افراد به دليل چاقي به بيماري‌هايي مانند ديابت، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي،‌مشكلات تنفسي، آرتروز و … مبتلا مي‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده چاقي شانس ابتلا به بيماري سرطان را افزايش مي‌دهد. همچنين ريسك سكته قلبي و مغزي را بالا مي‌برد. اما راه درمان چاقي چيست؟ آيا روش‌هايي مانند ورزش و يا رژيم غذايي مناسب موثر است؟

دکتر مهدی عالم رجبی

اگر از روش‌هايي مانند ورزش و رژيم غذايي نتيجه نگرفتيم و يا انجام آنها سخت و دشوار بود چه كنيم؟ راه ديگري براي لاغر شدن ما وجود دارد؟

چاقی چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در ابتدا باید دید که تعریف علمی و یا پزشکی چاقی چیست؟ و چگونه تشخیص داده می‌شود که یک فرد چاق بوده و اضافه وزن دارد؟

چاقي امروزه به عنوان يك بيماري شناخته مي‌شود. پس بنابراين هدف ما از درمان چاقي رفع اين بيماري خطرناك است. چاقي مي‌تواند عامل بسياري از بيماري‌ها باشد و خيلي از بيماري‌ها را ايجاد بكند.

چاقي به عنوان يك ريسك بالا رفتن شانس ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارشي شناخته مي‌شود.

برای تعریف چاقی یک فرمول و یا مشخصه علمی به نام شاخص توده بدنی (BMI) وجود دارد. این شاخص از تقسیم وزن (به كيلوگرم) به مربع قد (به متر)  محاسبه می‌گردد.

  • BMI   معادل ۲۵-۲۰ نشان دهنده وزن طبیعی و سالم است .
  •  BMI معادل ۲۷-۲۵ تا حدودی با افزایش خطر سلامتی همراه است .
  • BMI   بالاتر از ۲۷ نشان دهنده افزایش واضح خطر است .
  • BMI   بالاتر از ۳۰ به معنی افزایش بسیار زیاد خطر است .

همانطور كه مشاهده مي‌كنيد عدد شاخص توده بدني يا BMI معيار تشخيص چاق بودن و يا نبودن است. همينطور اين عدد معياري براي انجام عمل‌هاي جراحي مانند اسليو و باي پس است. در ادامه اين مقاله در خصوص جراحي اسليو و باي پس بيشتر توضيح مي‌دهيم.

درمان چاقي به روش جراحي معده

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و جراحی، دیگر چاقی یک غول بزرگ برای افراد با اضافه وزن مفرط نیست و افراد چاق هم می‌توانند با استفاده از جراحی‌هاي لاغري مانند روش اسلیو و یا بای‌پس، تناسب اندام لازم را کسب نمایند.
فارغ از دستیابی به تناسب اندام، استفاده از عمل جراحی لاغري و کاهش وزن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون را در افراد چاق کاهش می‌دهد و به طول عمر افراد چاق پس از لاغری می‌افزاید.

در حال حاضر، احتمال درمان چاقی با استفاده از جراحی حدود ۹۵ درصد است؛ البته احتمال بازگشت در روش اسلیو نسبت به روش بای پس معده وجود دارد، اما به طور کلی جراحی چاقی نسبت به روش‌هایی مانند بالن‌گذاری یا دارو درمانی و رژیم‌های غذایی، کاهش وزن بیشتری می‌دهد و در درمان افراد چاقی که به دیابت، چربی خون، فشارخون مبتلا هستند تنها روشی است که می‌تواند راهگشا باشد.

با این حال، هر عملی در کنار مزایا و آثار مثبت خود دارای معایبی نیز است. عمل اسلیو یا بای پس نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. بنابراين در اين مقاله مي‌خواهيم بطور كامل به تشريح موضوع درمان چاقي به روش جراحي بپردازيم.

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده روشی دیگر از روشهای درمان چاقی است. در این روش که بصورت لاپاراسکوپی (عمل بسته) انجام می‌گردد حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از معده از شکم خارج شده و معده به صورت لوله باریکی در می‌آید.

به این ترتیب از آن به بعد معده نقش انتقال غذا از مری به روده را بر عهده دارد. ولی طی همین پروسه انتقال غذا، چون معده در حالت عادی خودش نیست و از حجم آن کاسته شده، به صورت انسدادی برای فرد کار می‌کند و مانع از خوردن بی رویه فرد می‌شود و فرد در هر وعده غذایی نمی‌تواند بیشتر از سه تا چهار لقمه بخورد و سریعاً دچار احساس سیری می‌شود.
این تغییرات اندازه معده بر روی هورمونهای بدن بسیار مؤثر است و موجب کاهش هورمون اشتها می‌شود و باعث میشود که شخص کمتر احساس گرسنگی کند.

 

مزیت‌های عمل اسلیو برای درمان چاقی

  • کاهش احساس گرسنگی
  • ایجاد بی‌اشتهایی
  • حفظ ساختار روده در مسیر گوارشی
  • مدت زمان این جراحی نسبت به بای پس بسیار کمتر است
  • عدم بروز مشکلات گوارشی ناشی از نبود قسمتی از روده
  • حفظ پیلور معده
  • عدم نیاز به تنظیمات خاص
  • عدم نیاز جا گذاری به جسم خارجی در بدن
  • کاهش وزن طی بیشتر از 18 ماه بعد از جراحی
  • کاهش وزن پس از عمل اسلیو به صورت چشم‌گیری قابل مشاهده است
  • امکان بازگشت وزن در این روش از سایر روش‌ها کمتر است

مضرات عمل اسلیو معده

  • عدم توانایی در زیاد خوردن و تندتند خوردن 
  • برانگیختن تغییرات هورمونی
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • ریزش مو پس از اسلیو معده
  • افتادگی پوست
  • خونریزی در خط منگنه در صورت انتخاب جراح بی‌تجربه
  • البته اکثر این عوارض با انتخاب جراح مناسب و اعمال توصیه‌ها و دستورات پزشک معالج قابل پیشگیری و درمان است

جراحی بای پس معده

یکی از عمل‌های جراحی مرسوم به منظور کم کردن وزن و درمان چاقی «جراحی بای پس معده» است. در بای پس؛ معده جدید با حجم کوچک ساخته و قسمتی از روده از مسیر عبور غذا خارج می‌شود. ولی چیزی از شکم بیمار خارج نمی‌شود.

عمل بای پس معده برای افراد خاصی مناسب است که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بین ۳۴ تا ۴۵ باشد. اما با کم شدن وزن؛ بیماری‌های مختلف که بر اثر چاقی ایجاد شده‌اند مانند دیابت از بین خواهند رفت.

مزایای درمان چاقی به روش بای پس

در این روش فرد به سرعت ۷۰ درصد از وزن خود را در مدت حدود ۱۸ ماه پس از عمل جراحی از دست  می‌دهد. این عمل بسیار کم خطر می‌باشد.

سایر روش های درمان چاقی

البته در کنار روش‌های نام برده شده روش‌های دیگری مانند ساسی؛ ساسج و مینی بای پس نیز وجود دارند که ترکیبی از دو روش اسلیو و بای پس هستند. اساس كار اين روش‌ها مشابه هم و مبتني بر كاهش ميزان دريافت مواد غذايي است.

اقدامات پس از درمان چاقي به روش جراحي

نكته بسيار مهمي كه براي بسياري افراد سوال است اين است كه آيا جراحي چاقي بصورت دائمي باعث لاغر شدن و لاغر ماندن افراد مي‌گردد و يا امكان برگشت چاقي پس از گذشت مدتي وجود دارد؟

پاسخ اين سوال اين است كه پس از انجام جراحي چاقي اقداماتي از قبيل رژيم غذايي پس از جراحي چاقي ، استفاده از مكمل‌هاي غذايي، ويتامين‌ها، تغيير شيوه و الگوي غذا خوردن و … وجود دارد كه حتما بايد توسط افرادي كه اين جراحي را انجام داده‌اند رعايت شود.

در صورتيكه اين دستورالعمل‌ها به درستي و بصورت صحيح و كامل رعايت گردد مشكلي وجود نداشته و برگشت چاقي امكان پذير نيست اما در صورت عدم رعايت اين موارد امكان برگشت چاقي وجود داشته و احتمالاً عوارضي نيز پس از جراحي گريبان گير فرد خواهد بود.

تصمیم گیری در خصوص درمان چاقی

حال که با مطالعه این مقاله با هر دو روش جراحی چاقی  «بای پس»  و  «اسلیو»  آشنا شده‌اید ذکر این نکته بسیار لازم و ضروری است که برای تصمیم گیری در خصوص جراحی چاقی حتماً با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نموده و با بررسی و آزمایشات مربوطه اقدام به این عمل نمائید.

پزشك متخصص با شرح كامل نحوه جراحي و همچنين انجام آزمايشات مربوطه و بررسي شرايط شما نسبت به انجام و يا عدم انجام اين جراحي شما را راهنمايي مي‌نمايد.

دکتر مهدی عالم رجبی «فوق تخصص جراحی گوارش»  و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ با تجربه انجام جراحی‌های متعدد چاقی؛ می‌تواند شرایط شما را به جهت انجام جراحی چاقی بررسی نموده و بهترین روش را به شما پیشنهاد نماید.

بدون نظر

ارسال نظر