دکتر مهدی عالم رجبی

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی گوارش ( کولورکتال )

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

جراحی سرطان‌های معده و روده جراحی‌های چاقی (اسلیو؛ بای پس؛ ساسی؛ ساسج) هموروئيد

فعال در بیمارستان‌های فیروزگر؛ جم؛ امید

جراحی سرطان معده – معرفی انواع روش‌ها

جراحی سرطان معده – معرفی انواع روش‌ها

جراحی سرطان معده یکی از روش‌هایی است که برای درمان سرطان‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود. متأسفانه طبق آمار بسیاری از زنان و مردان در ایران مبتلا به سرطان معده هستند. از این رو استفاده از روش‌های درمانی مناسب برای این بیماران حائز اهمیت است.

دکتر مهدی عالم رجبی

بیماری سرطان یکی بیماری پیشرونده است و با گذر زمان درگیری فرد بیماری با این بیماری بیشتر و بیشتر می‌گردد. اما این در صورتی است که فرد مبتلا از ابتدای زمان ابتلای خود روند درمانی مناسبی را طی نکرده باشد.

در صورتیکه بیمار در مراحل ابتدائی بیماری خود به پزشک متخصص مراجعه نموده و کار درمان را آغاز کرده باشد شانس بسیار بالایی جهت درمان خود دارد.

همانطور که اشاره کردیم جراحی سرطان معده یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های درمان سرطان معده است. در این مقاله به شرح کامل این روش درمانی و همچنین انواع مختلف آن می‌پردازیم.

جراحی سرطان معده

جراحی سرطان معده چگونه است؟

جراحی سرطان معده شامل خارج کردن تومور و گاهی اوقات بسته به میزان پیشرفت بیماری خارج کردن قسمتی از بافت‌های اطراف تومور به همراه تومور اصلی است.

اما این جراحی روش‌های مختلفی داشته که به معرفی آن می‌پردازیم.

جراحی کامل معده (گاسترکتومی کامل)

جراحی گاسترکتومی کامل یا برداشتن معده عملی است که در آن کل و یا بخش زیادی از معده بصورت کامل برداشته می‌شود. این عمل معمولاً برای کسانی که به سرطان معده مبتلا هستند انجام می‌گردد.

پیش از انجام این عمل بیمار با پزشک ملاقات کرده و پزشک تمامی معاینات لازم را انجام داده همچنین آزمایشات مربوطه را بررسی می‌نماید. در صورتیکه مانعی برای انجام عمل وجود نداشته باشد این عمل انجام می‌گردد.

برداشتن قسمتی از معده (گاسترکتومی جزئی)

همانطور که از اسم آن پیداشت در این روش قسمتی جزئی از معده که تومور در آن قرار دارد خارج می‌گردد.

برداشتن معده به همراه قسمتی از مری

در این روش جراحی سرطان معده؛ معده به همراه قسمتی از مری بیمار برداشته می‌شود. همانطور که گفته شد انتخاب نوع جراحی بستگی کامل به میزان پیشرفت سرطان دارد. هرچه بیماری در مراحل اولیه باشد جراحی جزئی تر و درمان اثربخش‌تر خواهد بود.

جراح در حین جراحی سعی می‌کند تا جائی که ممکن است معده بیمار را حفظ و از خارج کردن قسمت‌های زیادی از آن جلوگیری کند.

اثربخشی جراحی سرطان معده

حال ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که آیا جراحی سرطان معده باعث درمان سرطان معده بیمار می‌گردد یا خیر؟

عمدتاً جراحی سرطان معده علی‌الخصوص زمانی که بیمار رو مراحل اولیه این بیماری به سر می‌برد اثربخش است و به عنوان اولین راه به بیمار توصیه می‌شود.

سایر روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی و درمان‌های هدفمند زمانی به عنوان روش‌های تکمیلی اثربخش بوده و عمدتاً زمانی انجام می‌شوند که بیماری در مراحل بالاتری قرار گرفته است.

عوارض جراحی سرطان معده

عوارض جراحی سرطان معده

همانطور که همه ما می‌دانیم هر عمل جراحی ممکن است دارای عوارضی باشد که تا مدتی بیمار را دچار خود کند. جراحی سرطان معده نیز از این عمل مستثنی نیست. در ادامه این مقاله به برخی از این عوارض اشاره می‌کنیم.

عفونت

انواع عفونت مانند پریتونیت؛ آبسه؛ ذات الریه؛ عفونت کلیه؛ مثانه و سپسیس ممکن است فرد را درگیر کند. در این موارد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها با دستور پزشک مفید و موثر است.

ترومبوآمبولی وریدی

هرگونه عمل جراحی در صورتیکه با بی‌تحرکی بعد از آن همراه باشد ممکن است باعث لخته شدن خود در بدن بیمار شود. این لخته ممکن است در پاها یا در لگن بیمارانی که جراحی سرطان معده انجام داده‌اند شکل بگیرد. اگر این لخته حرکت کرده و به ریه برسد باعث آمبولی می‌گردد. به همین دلیل پس از انجام جراحی معمولاً به بیماران داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌گردد.

انسداد روده

انسداد روده به علت چسبندگی یکی از عوارض جراحی سرطان معده است.

عوارض بای پس معده

برخی دیگر از عوارض جراجی سرطان معده شامل پس زدن، نشت و تنگی آناستوموز است.

سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ به عوارضی گفته می‌شود که به علت خروج سریع غذا از معده و وارد شدن آن به روده ایجاد می‌گردد.

شوک

جهت جلوگیری از عارضه شوک دادن مایعات وریدی به میزان کافی و جلوگیی از افزایش دمای بدن معمولاً می‌شود.

استفراغ

ممکن است یک یا دو بار پس از عمل بیمار استفراغ نماید که شامل خون تیره رنگ و ترشحات معده باشد. معمولاً پس از ۸ تا ۱۰ ساعت این مشکل برطرف می‌گردد.

اسهال

اسهال نیز می‌تواند یکی از عوارض جراحی سرطان معده باشد.

کمبودهای تغذیه‌ای

ممکن است پس از جراحی سرطان معده فرد دچار کمبودهای تغذیه‌ای گردد. بطور مثال سوء جذب کلسیم یا ویتامین د که ممکن است به دردهای استخوانی بیانجامد. یا کمبود آهن کمبود ویتامین ب ۱۲ و …

تمامی مواردی که در بالا به عنوان عوارض جراحی سرطان معده به آن اشاره کردیم احتمالی هستند و در برخی از افراد بوجود می‌آیند. پزشکان جهت جلوگیری از این عوارض توصیه‌های لازم را به بیماران می‌نمایند.

هزینه جراحی سرطان معده

یکی از سوالات پرتکرار بیماران و همراهان آنها به هزینه‌های مربوط به جراحی سرطان معده مربوط می‌شود. وقعیت این است که نمی‌توان رقم دقیقی برای میزان هزینه جراحی سرطان معده مشخص نمود بدلیل این که فاکتورهای مهمی از جمله میزان سختی یا آسانی جراحی؛‌میزان پیشرفت بیماری فرد؛ خصوصی و یا دولتی بودن بیمارستان؛ تحت پوشش بودن و یا نبودن بیمه؛ طول دوره بستری؛‌داروها و تجهیزات پزشکی مصرفی بیمار و … در هزینه نهایی بیمار تأثیرگذار است.

بهتر است جهت آگاهی از میزان هزینه به بیمارستان و یا پزشک مراجعه نموده و از او در خصوص هزینه جراحی سوال نمائيد.

انتخاب پزشک جراح جهت جراحی سرطان معده

شاید اتخاب پزشک معالج یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل در درمان سرطان معده باشد. پزشکی که با دانش روز و همچنین تجربه کافی اقدام به عمل جراحی می‌نماید شانس شما را در درمان افزایش می‌دهد. همچنین نکته مهم دیگر پیروی از دستورات پزشک معالج توسط بیمار است.

بدون نظر

ارسال نظر