د. مهدي علم رجبي

اخصائي الجراحة العامة وزمالة جراحة الجهاز الهضمي (القولون والمستقيم)

عضو هيئة التدريس بجامعة إيران للعلوم الطبية

جراحة سرطان المعدة والأمعاء ، جراحة السمنة (تكميم ، مجازة ، نقانق) ، بواسير

نشط في مستشفيات فيروزغار ؛ مربى؛ أمل

هر آنچه درباره عوارض جراحی چاقی به شما نگفته‌اند!

هر آنچه درباره عوارض جراحی چاقی به شما نگفته‌اند!

یکی از روش‌هایی که اخیرا مرسوم شده و بسیاری از افراد جهت رهایی از معضل چاقی (درمان چاقی) از آن استفاده می‌کنند؛ جراحی چاقی است. جراحی چاقی دارای روش‌های مختلفی است اما بصورت کلی دارای هدف یکسانی است. هدف از این جراحی کاهش حجم معده جهت کاهش میزان دریافت مواد غذایی توسط فرد است که در نتیجه آن باعث کاهش وزن چشمگیر در افراد می‌گردد. اما از مسائلی که همیشه بحث بر سر آن وجود داشته است موضوع عوارض جراحی چاقی است. افرادی که قصد انجام این جراحی را دارند به دنبال این هستند تا بدانند که آیا این جراحی دارای عوارض خطرناکی است یا در صورت انجام این جراحی دچار مشکلاتی خواهند شد یا خیر؟

در این مقاله به بررسی کامل « عوارض جراحی چاقی » می‌پردازیم.

دکتر مهدی عالم رجبی

آیا جراحی چاقی عوارضی با خود به همراه دارد؟

وقتی صحبت از جراحی چاقی می‌شود، اغلب ما از تصور نتیجه نهایی هیجان‌زده هستیم؛ غافل از اینکه هر جراحی عوارض خاص خود را به دنبال دارد. با وجود اینکه اضافه وزن و بیماری‌های ناشی از چاقی مانند دیابت نوع 2 و آپنه خواب به کمک این نوع جراحی برطرف می‌شود، اما باید آن روی سکه را هم ببینیم.

جالب است بدانید که نزدیک به 95 درصد از افرادی که جراحی چاقی را پشت سرمی‌گذارند، از بهبود کیفیت زندگی خود راضی هستند. اما قبل از فکر کردن به نتایج شگفت‌انگیز این جراحی، باید با ریسک‌ها و عوارض ناشی از آن آشنا شویم. آیا نتایج به‌دست آمده ارزش عوارض ناشی از جراحی را برای رهایی از چاقی دارند؟

با جراحی چاقی چه چیزی در انتظار شماست؟

اگر کمی در خصوص جراحی چاقی تحقیق کرده باشید، حتماً می‌دانید که این نوع جراحی توسط تکنیک‌های متنوعی صورت می‌گیرد. بهتر است قبل از جراحی درباره انتظارات و خواسته‌های خود با پزشک مشورت کنید تا او با توجه به وزن و سایر شرایط شما، بهترین راهکار ممکن را پیش رویتان قرار دهد.

جراحی اسلیو معده یک نوع جراحی کاهش وزن است که طی آن فرد متقاضی نزدیک به 40 درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهد. نوع دیگری از جراحی کاهش وزن بای پس معده است که طی آن افراد 60 درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند.

البته این کاهش وزن به یک باره اتفاق نمی‌افتد؛ بسته به روش جراحی کاهش وزن ممکن است 2 تا 3 سال طول بکشد. اما در این مدت باید منتظر چه چیزهایی باشیم؟

اکثر جراحی‌های بای پس معده به‌صورت لاپاراسکوپی هستند؛ به این معنی که جراح برش‌های کوچکی روی سطح پوست ایجاد می‌کند. به این ترتیب مدت زمان دوره نقاهت کاهش پیدا می‌کند.

به‌طور معمول 2 تا 3 روز در بیمارستان می‌مانید و در عرض 3 تا 5 هفته این امکان را دارید که فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. با این وجود اگر جراحی باز انجام شود، ریکاوری مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

نگاهی به مهم‌ترین عوارض جراحی چاقی

عوارض مربوط به جراحی کاهش وزن ممکن است کوتاه یا بلندمدت باشند. خطرات اصلی که سلامتی شما را تهدید می‌کنند، با توجه به نوع جراحی متفاوت است. تقریباً 40 درصد از افراد با عوارض ناشی از این جراحی دست و پنجه نرم می‌کنند و کمتر از 5 درصد آنها دچار عوارض جدی‌تری می‌شوند. اما چه عوارض در انتظار شماست؟

لخته شدن خون از عوارض جراحی چاقی

تقریباً بعد از هر نوع جراحی باید انتظار لخته شدن خون را داشت. برای کاهش خطر لخته شدن خون بعد از جراحی، استفاده از جوراب‌های مخصوص ساق پا یا داروهای رقیق‌کننده خون مناسب خواهد بود.

قسمت‌هایی از بدن که تشکیل لخته خون در آنها رایج‌تر است شامل ساق پا (ترومبوز ورید عمقی) و ریه‌ها (آمبولی ریه) می‌شود. علائم لخته شدن خون در بدن شامل موارد زیر است:

  • احساس درد در ناحیه ساق پا و حساس شدن آن
  • تورم، قرمزی و احساس گرما در ناحیه ساق پا
  • احساس درد در قفسه سینه که هنگام تنفس شدیدتر هم می‌شود
  • تنگی نفس یا سرفه
  • احساس ضعف یا سرگیجه

به محض مواجه شدن با علائم بالا، پزشک خود را در جریان بگذارید.

عفونت زخم

گاهی این امکان وجود دارد زخم‌های ناشی از جراحی چاقی در حین روند بهبودی دچار عفونت شوند. علائم عفونت زخم‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس درد در ناحیه زخم یا اطراف آن
  • قرمزی پوست و داغ و متورم شدن آن
  • مشاهده چرک در اطراف زخم

هنگام مشاهده علائم فوق حتماً این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.

عوارض جراحی معده

جابجایی باند معده

یکی دیگر از عوارض جراحی چاقی، احتمال جابجایی باند معده است. این اتفاق باعث می‌شود که سر دل خود احساس سوزش کنید، احساس ناخوشی و حالت تهوع داشته باشید. اگر چنین علائمی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت جابجایی باند معده، به احتمال زیاد نیاز به جراحی دیگری خواهید داشت.

عوارض جراحی معده

نشت در روده از عوارض جراحی چاقی

در طول روزها یا هفته‌های بعد از جراحی بای پس معده یا اسلیوگاسترکتومی، این احتمال وجود دارد که غذا به داخل شکم نشت کند. این اتفاق باعث بروز عفونت شدید در داخل شکم می‌شود. علائم زیر نشان دهنده بروز این اتفاق هستند:

  • تب بالا
  • ضربان قلب شدید
  • احساس در ناحیه شکم
  • لرز
  • تنفس سریع

برای رفع نشتی به جراحی نیاز پیدا می‌کنید و اگر عفونتی در بدن اتفاق افتاده باشد، به احتمال زیاد پزشک داروهای آنتی بیوتیک برای شما تجویز خواهد کرد.

انسداد روده

گاهی این امکان وجود دارد که بعد از جراحی چاقی، معده یا روده مسدود شود. این اتفاق ممکن است در اثر عوارض جانبی دیگری مانند کاهش جریان خون رخ دهد. انسداد روده باعث گیر کردن غذا در روده و پیچ خوردگی آن می‌شود. در ادامه این عارضه علائم زیر را به دنبال دارد:

  • مشکل در بلع
  • استفراغ
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • عدم دفع مدفوع مانند قبل

در چنین حالتی این امکان وجود دارد که لوله‌ای نازک و انعطاف پذیر را از گلوی شما عبور دهند (آندوسکوپی) تا بدین طریق انسداد باز شود.

سوء تغذیه

اغلب افرادی که جراحی کاهش وزن را پشت سرمی‌گذارند، در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند. این جراحی جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در روده را دشوارتر می‌کند و همواره این خطر وجود دارد که دچار سوء تغذیه شوید. علائم مربوط به سوء تغذیه ممکن است چندان واضح نباشد، اما برخی از شایع‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس خستگی یا کمبود انرژی همیشگی
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • پوست رنگ پریده
  • سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها
  • احساس ضعف

تنها راه فرار از این عارضه، داشتن رژیم غذایی متعادل است. البته در کنار رژیم غذایی سالم و متعادل نباید استفاده از مکمل‌ها را فراموش کرد. اغلب افرادی که این جراحی را پشت سرمی‌گذارند، تا پایان عمر خود باید به مصرف مکمل‌ها ادامه دهند.

استفاده از مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین B12، فولات، کلسیم و ویتامین D بعد از جراحی الزامی است. البته مجبور نیستید مکمل‌ها یا مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها را همواره مصرف کنید؛ تنها کافی است روی مصرف مواد مغذی تمرکز داشته باشید. بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بخواهید و مکمل‌های مورد نیاز را با دستور پزشک مصرف کنید.

سنگ کیسه صفرا

ایجاد سنگ در کیسه صفرا، یک یا دو سال بعد از جراحی چاقی معمول است. سنگ کیسه صفرا در واقع سنگ‌های کوچک و سختی هستند که در اثر کاهش وزن ظاهر می‌شوند. در صورت درگیری با این عارضه به احتمال زیاد علائم زیر را تجربه خواهید کرد.

  • تب بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • زدری پوست و چشم (یرقان)
  • خارش پوست
  • لرز
  • گیجی

در صورت ابتلا به سنگ کیسه صفرا به پزشک عمومی مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که برای برداشتن این سنگ‌ها نیاز به جراحی داشته باشید.

پوست اضافی

با کاهش وزن بعد از جراحی، چین‌های پوست اضافی به‌ویژه در اطراف سینه، شکم، باسن و سایر اندام‌های داخلی باقی می‌ماند. اما آیا راهکاری برای رفع پوست‌های اضافی وجود دارد؟

جراحی تامی تاک، تکنیکی است که به رفع پوست‌های اضافی کمک می‌کند و نوع جراحی زیبایی است.

خطر مرگ

جراحی کاهش وزن، نوعی عمل پیچیده و سخت است و احتمال مرگ در حین عمل یا در اثر عوارض جدی ناشی از آن وجود دارد. اما احتمال بروز این عارضه بشدت پایین است؛ کمااینکه بسیاری از متقاضیان در سراسر دنیا این تکنیک زیبایی را امتحان می‌کنند.

تغییر سبک زندگی تنها راه نجات از عوارض از جراحی چاقی

جراحی کاهش وزن درست مانند هر جراحی دیگری عوارض کوتاه مدت و بلندمدت خاصی دارد، اما تنها راه پیش روی شما برای به حداقل رساندن این عوارض ایجاد تغییرات مثبت است. راهکارهای ساده اما مهمی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان عوارض این تکینک را به حداقل رساند.

وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید

هنگامی که در اثر جراحی، معده کوچک‌تر می‌شود، لازم است که وعده‌های غذایی کوچک‌تری میل کنید. پزشکان در چنین حالتی، نوشیدن آب در طول مصرف وعده غذایی را توصیه نمی‌کنند زیرا این کار باعث می‌شود که غذا سریع‌تر از معده خارج شود و شما احساس سیری را تجربه نکنید.

رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید

از یک متخصص تغدیه خواهید که برنامه غذایی سالمی را برای شما تهیه کند. رژیم غذایی که حاوی تمام مواد معدنی و مغذی مورد نیاز شما باشد. به این ترتیب سلامت شما حتی بعد از گذشت مدت زمان زیادی از جراحی حفظ شده و عوارض احتمالی به حداقل می‌رسد. بنابراین احتمال ابتلا به سوء تغذیه و سایر بیماری‌ها کاهش می‌یابد.

خود را با تغییرات جدید وفق دهید

بعد از جراحی چاقی ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا با سبک زندگی جدید خو بگیرید. ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و با تغییر سبک زندگی خود شاهد بهترین نتایج ممکن از این جراحی باشید.

منابع:

https://www.nhs.uk/conditions/weight-loss-surgery/risks/

https://www.webmd.com/diet/obesity/what-to-expect-after-weight-loss-surgery#3

No Comments

Post A Comment